1 Μαΐου, 2025
Top Επικαιρότητα Ελλάδα

Συνεχείς καθυστερήσεις και προβλήματα υπονομεύουν την εμπιστοσύνη στο Σιδηροδρομικό Δίκτυο

Όπως καταγγελλουν οι μηχανοδηγοί, η κατάσταση αντί να βελτιώνεται, χειροτερεύει!

Η αξιοπιστία του σιδηροδρομικού δικτύου φαίνεται να φθίνει ολοένα και περισσότερο, με τους επιβάτες και τους εργαζόμενους να εκφράζουν αυξανόμενη ανησυχία για την καθημερινή κατάσταση των δρομολογίων. Απανωτά περιστατικά δυσλειτουργιών, τεχνικά προβλήματα και παρατεταμένες καθυστερήσεις καθιστούν το ταξίδι με τρένο ολοένα και πιο απρόβλεπτο, ενώ εντείνουν την απογοήτευση του επιβατικού κοινού. Παρά τις επανειλημμένες διαβεβαιώσεις για βελτίωση των υποδομών και της ποιότητας των υπηρεσιών, η εικόνα που διαμορφώνεται είναι ανησυχητική.

Σύμφωνα με τις καταγγελίες των μηχανοδηγών, η κατάσταση όχι μόνο δεν παρουσιάζει σημάδια βελτίωσης, αλλά βαίνει επιδεινούμενη. Οι εργαζόμενοι καταγγέλλουν σοβαρές ελλείψεις σε προσωπικό και μέσα, ανεπαρκή συντήρηση του τροχαίου υλικού και παλαιωμένο δίκτυο, που συχνά αδυνατεί να ανταποκριθεί στις ανάγκες της σύγχρονης μετακίνησης. Τα τεχνικά προβλήματα είναι σχεδόν καθημερινά, ενώ δεν λείπουν και οι περιπτώσεις που τα τρένα ακινητοποιούνται για μεγάλα χρονικά διαστήματα, αφήνοντας επιβάτες αβοήθητους και χωρίς πληροφόρηση.

Οι καθυστερήσεις δεν περιορίζονται μόνο σε μεμονωμένα περιστατικά, αλλά πλέον τείνουν να αποτελέσουν τον κανόνα. Σε αρκετές περιπτώσεις, τα δρομολόγια εκτελούνται με σημαντική απόκλιση από το προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα, γεγονός που πλήττει την αξιοπιστία του μέσου στα μάτια των πολιτών. Επιπλέον, η απουσία συστηματικής ενημέρωσης και η έλλειψη διαφάνειας ως προς τις αιτίες των προβλημάτων εντείνουν τη σύγχυση και τη δυσαρέσκεια.

Η κατάσταση αυτή προκαλεί εύλογα ερωτήματα για την πορεία και τη στρατηγική ανάπτυξης του σιδηροδρομικού συστήματος στη χώρα. Με τις υποδομές να δείχνουν εγκαταλελειμμένες και την καθημερινή εμπειρία των επιβατών να επιδεινώνεται, τίθεται επιτακτικά η ανάγκη για ουσιαστικές παρεμβάσεις, που θα ενισχύσουν τόσο την ασφάλεια όσο και την αξιοπιστία των σιδηροδρομικών μεταφορών.

Βραδυπορίες και Καθυστερήσεις Στα Σιδηροδρομικά Δίκτυα της Χώρας: Σοβαρές Επιπτώσεις στην Αξιοπιστία του Συστήματος

Παρά τις επανειλημμένες προσπάθειες για την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου, η χώρα εξακολουθεί να αντιμετωπίζει σοβαρές καθυστερήσεις και βραδυπορίες, με τα τρένα να κινούνται σε εξαιρετικά χαμηλές ταχύτητες, φτάνοντας ακόμα και τα 6 χιλιόμετρα την ώρα. Αυτές οι καθυστερήσεις, παρά τις σημαντικές προσπάθειες για τη διασφάλιση της ασφάλειας, καταδεικνύουν τη σοβαρή υποβάθμιση των υποδομών και τις δυσλειτουργίες που εξακολουθούν να ταλανίζουν το σιδηροδρομικό σύστημα της χώρας. Ιδιαίτερα στον κεντρικό άξονα της σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνα-Θεσσαλονίκη, τα τρένα κινούνται με τέτοια χαμηλή ταχύτητα, που προκαλεί σοβαρές καθυστερήσεις και καθιστά τη χρήση του σιδηροδρόμου λιγότερο ελκυστική για τους επιβάτες.

Σύμφωνα με τις καταγγελίες των μηχανοδηγών, η κατάσταση αντί να βελτιώνεται, επιδεινώνεται διαρκώς. Αποδεικνύοντας τις ανησυχίες τους, οι μηχανοδηγοί δημοσιεύουν στο blog της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης (ΠΕΠΕ) ένα παράδειγμα από τα υποδείγματα που δίνονται στους εργαζόμενους από τον ΟΣΕ για την κυκλοφορία των αμαξοστοιχιών. Στο συγκεκριμένο υπόδειγμα, η επιτρεπόμενη ταχύτητα σε 17 σημεία της βασικής γραμμής της χώρας δεν ξεπερνά τα 40 χιλιόμετρα την ώρα, σε 5 σημεία περιορίζεται στα 20 χιλιόμετρα την ώρα, σε 2 σημεία η μέγιστη ταχύτητα είναι τα 10 χιλιόμετρα και σε άλλες 2 περιοχές η ταχύτητα περιορίζεται μόλις στα 6 χιλιόμετρα την ώρα. Αυτές οι περιορισμένες ταχύτητες, που οδηγούν σε εξαιρετικά αργούς χρόνους ταξιδιού, υπογραμμίζουν τη δυσκολία του συστήματος να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις των επιβατών.

Στις παρατηρήσεις που συνοδεύουν τους πίνακες των επιτρεπόμενων ταχυτήτων, αναφέρεται ως κύρια αιτία η κατάσταση της γραμμής, με τους μηχανοδηγούς να εκφράζουν την απογοήτευσή τους για την έλλειψη επικοινωνίας με το επιβατικό κοινό. Παρά τις καθημερινές καθυστερήσεις, δεν υπάρχει καμία ουσιαστική ενημέρωση προς τους επιβάτες σχετικά με τα αίτια των καθυστερήσεων, αλλά και για τα μέτρα που θα ληφθούν για την αποκατάσταση αυτών των βραδυποριών. Οι μηχανοδηγοί, μάλιστα, θέτουν το ερώτημα αν κάποιος θα αναλάβει την ευθύνη για την κατάσταση αυτή, ενώ τονίζουν την ανάγκη για σαφή ενημέρωση και διευκρινήσεις σχετικά με τα χρονικά όρια αποκατάστασης των προβλημάτων που ταλανίζουν το σιδηροδρομικό δίκτυο.

Στα σημεία που ορίζεται βραδυπορία 40 χλμ εντάσσεται και εκείνο κοντά στη σήραγγα της Οθρυος όπου είχε βυθιστεί η γραμμή εξαιτίας καθίζησης πριν από περίπου ένα μήνα. Το πρόβλημα δεν έχει ακόμα αποκατασταθεί δεδομένου ότι η βύθιση είχε διπλασιαστεί στα 6 από τα 3 εκατοστά που είχε μετρηθεί αρχικώς. Για τον λόγο αυτό ο ΟΣΕ είχε ορίσει εξαρχής αποκλεισμό της γραμμής καθόδου και μονοδρόμηση της κυκλοφορίας ώστε ολα τα τρένα να κινούνται από τη γραμμή ανόδου με ταχύτητα 40 χλμ. την ώρα, κάτι που συνεχίζεται μέχρι σήμερα.

Και ενώ στο συγκεκριμένο τμήμα της γραμμής, σύμφωνα με πηγές του Οργανισμού, τα έργα προχωρούν με την κυκλοφορία να αναμένεται να αποκατασταθεί σύντομα, δε συμβαίνει το ίδιο με τα προβλήματα στο δίκτυο που άφησαν πίσω τους οι κακοκαιρίες Daniel και Elias. Οι συμβάσεις για τα απαραίτητα έργα μόνιμης αποκατάστασης των ζημιών δεν έχουν υπογραφεί ακόμα, 1,5 χρόνο μετά τις καταστροφές με την εκκίνηση των έργων να τοποθετείται χρονικά εντός του Μαίου στην καλύτερη περίπτωση και χρονικό ορίζοντα αποκατάστασης 15 μηνών.

Οσο για το επιβατικό κοινό, εξακολουθεί να ταλαιπωρείται καθημερινά από συνεχή συμβάντα που καταλήγουν σε πολύωρες καθυστερήσεις ή και εγκλωβισμούς επιβατών και ντόμινο συνεπειών στα υπόλοιπα προγραμματισμένα δρομολόγια με την αξιοπιστία του σιδηροδρόμου να βυθίζεται όλο και περισσότερο μέρα με την ημέρα.

Το μεσημέρι της Δευτέρας συρμός του Προαστιακού ακινητοποιήθηκε λίγα μέτρα μακρύτερα του σταθμού της Οινόης με αποτέλεσμα οι 51 επιβάτες που επέβαιναν σε αυτόν να εγκλωβιστούν στο τρένο. Το πρόβλημα οφείλεται, σύμφωνα με πληροφορίες, στον παντογράφο του συρμού, μέσω του οποίου ηλεκτροδοτείται και ως αποτέλεσμα είχε να προκληθεί βραχυκύκλωμα και βλάβη στο ηλεκτρικό σύστημα.

Το ρεύμα κόπηκε αρχικά για διάστημα είκοσι λεπτών, διάστημα κατά το οποίο ακινητοποιήθηκε στο Πολυδένδρι και δεύτερη αμαξοστοιχία, η οποία είχε ξεκινήσει από την Αθήνα με κατεύθυνση τη Θεσσαλονίκη. Ακολούθως το ρεύμα δόθηκε προκειμένου να μπορέσει να συνεχίσει το ταξίδι του το αξονικό τρένο και στη συνέχεια ξανακόπηκε ώστε να απεγκλωβιστούν οι επιβάτες του Προαστιακού, οι οποίοι παρέμειναν στον συρμό περί τη μία ώρα μέχρι να βγουν με τη συνδρομη της πυροσβεστικής και να φτάσουν στον σταθμό για να συνεχίσουν τη διαδρομή τους με λεωφορείο.

Για τον ασφαλή απεγκλωβισμό απαιτήθηκε ολική διακοπή ηλεκτροδότησης του δικτύου στην περιοχή, γεγονός που προκάλεσε καθυστερήσεις και σε άλλα δρομολόγια, τα οποία σύμφωνα με πληροφορίες του ΟΣΕ συνεχίστηκαν με ντιζελοκίνητα τρένα.

Αυτό δεν ήταν το μοναδικό περιστατικό της Δευτέρας. Η εβδομάδα είχε ξεκινήσει με σύγκρουση συρμού του Προαστιακού Σιδηροδρόμου της γραμμής Χαλκίδα – Αθήνα με φορτηγό όχημα, το οποίο παραβίασε φυλασσόμενη διάβαση (ΑΣΙΔ) πριν από τον σταθμό της Αυλίδας. Από την σύγκρουση προκλήθηκαν μικρές υλικές ζημιές στην αμαξοστοιχία, ενώ οι 45 επιβάτες της αμαξοστοιχίας, το προσωπικό της Hellenic Train, αλλά και ο οδηγός του φορτηγού δεν τραυματίστηκαν, ενώ το δρομολόγιο συνεχίστηκε αλλά με σημαντική καθυστέρηση.

Σύμφωνα με άτυπη ενημέρωση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ο οδηγός του φορτηγού συνελήφθη. Διευκρινίζεται επίσης ότι στο σημείο λειτουργούσε αυτόματη μπάρα ισόπεδης διάβασης με προειδοποιητικά ηχοφωτεινά σήματα, την οποία ο οδηγός παραβίασε την ώρα που έκλεινε, όπως επίσης και τον ερυθρό σηματοδότη.

Ο μηχανοδηγός της αμαξοστοιχίας 1543 που πραγματοποιούσε το δρομολόγιο από Χαλκίδα προς Αθήνα, φρέναρε εγκαίρως. Σύμφωνα με την Hellenic Train, καταγράφηκαν μόνο μικρές υλικές φθορές στο πλάι της μηχανής της αμαξοστοιχίας, η οποία ακούμπησε οριακά το πίσω μέρος του φορτηγού οχήματος.

Το υπουργείο υπενθυμίζει ότι το άρθρο 292 του Ποινικού Κώδικα όπως αυστηροποιήθηκε το 2023 προβλέπει ότι όποιος διαταράσσει την ασφάλεια της συγκοινωνίας μέσων σταθερής τροχιάς, πλοίων ή αεροσκαφών τιμωρείται με κάθειρξη έως δέκα έτη αν από την πράξη μπορεί να προκύψει κίνδυνος για άνθρωπο,ενώ επαναλαμβάνει ότι στο αναμενόμενο νομοσχέδιο για τον αναθεωρημένο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) η παραβίαση φωτεινής σηματοδότησης ή/και κινητού φράγματος προ ισόπεδης σιδηροδρομικής διάβασης κατατάσσεται στην Κατηγορία Ε4 υψηλής επικινδυνότητας και με ιδιαίτερες επιπτώσεις για την οδική ασφάλεια, και θα τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο 1.200 ευρώ και επιτόπου αφαίρεση της άδειας οδήγησης για 60 ημέρες.