Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παραπέμπει την Ελλάδα στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης εξαιτίας της συνεχιζόμενης παραβίασης των κανόνων της ΕΕ που αφορούν την ταξινόμηση και τη φορολόγηση αυτοκινήτων. Σύμφωνα με την Κομισιόν, το ελληνικό σύστημα επιβάλλει υψηλότερο τέλος ταξινόμησης σε εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα από άλλα κράτη μέλη, συγκριτικά με αντίστοιχα εγχώρια μεταχειρισμένα, γεγονός που αντίκειται στο άρθρο 110 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Επιπλέον, ο περιβαλλοντικός φόρος που εφαρμόζει η Ελλάδα επιβαρύνει αποκλειστικά εισαγόμενα οχήματα συγκεκριμένων κατηγοριών, ενώ εξαιρεί αντίστοιχα εγχώρια αυτοκίνητα, ενισχύοντας την άνιση μεταχείριση και δημιουργώντας σοβαρά εμπόδια στον ανταγωνισμό εντός της ενιαίας αγοράς.
Η Επιτροπή τονίζει πως οι ελληνικές ρυθμίσεις, εκτός από οικονομικά επιβαρυντικές για τους καταναλωτές που επιλέγουν εισαγόμενα οχήματα, παραβιάζουν τις θεμελιώδεις αρχές της ενιαίας αγοράς και της ελεύθερης κυκλοφορίας των εμπορευμάτων. Επιπρόσθετα, η Ελλάδα διατηρεί απαγόρευση στην ταξινόμηση ορισμένων μεταχειρισμένων οχημάτων που έχουν αγοραστεί σε άλλα κράτη μέλη, χωρίς να εφαρμόζει ανάλογη απαγόρευση στα εγχώρια οχήματα αντίστοιχης κατηγορίας, γεγονός που σύμφωνα με την Κομισιόν αντιβαίνει στα άρθρα 34 και 36 της ίδιας Συνθήκης.
Παρά τις επανειλημμένες παρεμβάσεις των ευρωπαϊκών θεσμών, με αποστολή προειδοποιητικής επιστολής το 2021, συμπληρωματικής επιστολής το 2023 και αιτιολογημένης γνώμης τον Μάιο του 2024, οι ελληνικές αρχές δεν έχουν προβεί στις αναγκαίες προσαρμογές, με αποτέλεσμα η Επιτροπή να κρίνει τις ενέργειες αυτές ανεπαρκείς και να προσφύγει τελικά στη δικαστική οδό. Το ιστορικό της υπόθεσης ξεκινά από το 2020, όταν με αλλαγές στη σχετική νομοθεσία αυξήθηκε το ύψος του τέλους ταξινόμησης για μεταχειρισμένα οχήματα που εισάγονται, σε βαθμό που σε αρκετές περιπτώσεις υπερβαίνει την αναλογική επιβάρυνση που έχει ήδη καταβληθεί για εγχώρια οχήματα, παραβιάζοντας ευθέως την ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προχωρά σε παραπομπή της Ελλάδας στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για σειρά παραβιάσεων της ευρωπαϊκής νομοθεσίας σχετικά με τη φορολόγηση και την ταξινόμηση μεταχειρισμένων αυτοκινήτων από άλλα κράτη μέλη. Εκτός από το γενικό τέλος ταξινόμησης που επιβάλλεται σε όλα τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα, η Ελλάδα εφαρμόζει επιπλέον περιβαλλοντικό φόρο αποκλειστικά σε οχήματα συγκεκριμένων κατηγοριών – Euro 4, Euro 5a και Euro 5b – εφόσον είναι εισαγόμενα. Η ίδια επιβάρυνση δεν ισχύει για τα αντίστοιχα εγχώρια αυτοκίνητα, γεγονός που, σύμφωνα με την Επιτροπή, παραβιάζει ευθέως το άρθρο 110 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς εισάγει άνιση φορολογική μεταχείριση εις βάρος των εισαγωγών.
Παράλληλα, η Ελλάδα απαγορεύει την ταξινόμηση μεταχειρισμένων αυτοκινήτων κατηγοριών Euro 1, Euro 2 και Euro 3 όταν αυτά προέρχονται από άλλα κράτη μέλη της ΕΕ, χωρίς να εφαρμόζει αντίστοιχη απαγόρευση για οχήματα των ίδιων κατηγοριών που κυκλοφορούν ήδη στη χώρα. Αυτό το μέτρο, τονίζει η Κομισιόν, συνιστά στην πράξη πλήρη περιορισμό εισαγωγών και συνεπώς αντίκειται στο άρθρο 34 της ΣΛΕΕ, το οποίο προστατεύει την ελεύθερη κυκλοφορία των εμπορευμάτων εντός της ΕΕ.
Οι συγκεκριμένες διατάξεις και πρακτικές έχουν τεθεί επανειλημμένα στο μικροσκόπιο των ευρωπαϊκών θεσμών, που ζητούν από τις ελληνικές αρχές να ευθυγραμμίσουν το θεσμικό τους πλαίσιο με το ενωσιακό δίκαιο. Παρά τις σχετικές επιστολές και γνωμοδοτήσεις από το 2021 έως σήμερα, η Κομισιόν θεωρεί ότι οι διορθωτικές κινήσεις από ελληνικής πλευράς είναι ανεπαρκείς, γι’ αυτό και προχωρά στο επόμενο βήμα: την προσφυγή στο Δικαστήριο της ΕΕ.