Για ακόμη μια φορά, το Μέγαρο Μαξίμου διοργανώνει πανηγυρική εκδήλωση για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, χωρίς να έχει ξεκινήσει ούτε ένα μέτρο κατασκευής. Στις 10:30 το πρωί, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης θα απευθύνει ομιλία στο Πολιτιστικό και Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου, στο πλαίσιο της τελετής για την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης του τμήματος Ηράκλειο – Χανιά. Το έργο έχει εξαγγελθεί πολλές φορές από την κυβέρνηση με κάθε επισημότητα, συνοδευόμενο από επικοινωνιακές καμπάνιες, αλλά στην πράξη παραμένει στα χαρτιά.
Παρά τις δεσμεύσεις και τις δημόσιες διακηρύξεις, η κατασκευή του ΒΟΑΚ δεν έχει ακόμα ξεκινήσει, ενώ οι αριθμοί των τροχαίων δυστυχημάτων στον υφιστάμενο δρόμο συνεχίζουν να καταγράφουν τραγικά νούμερα κάθε χρόνο. Η σημερινή υπογραφή της σύμβασης ανάμεσα στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που είναι ο ανάδοχος του έργου, εκτιμάται ότι θα αποτελέσει την απαρχή των εργασιών. Σύμφωνα με το κυβερνητικό χρονοδιάγραμμα, μέχρι το καλοκαίρι του 2026 θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί ένα σημαντικό κομμάτι του έργου, ώστε να μην χαθούν ευρωπαϊκά κονδύλια ύψους 200 εκατομμυρίων ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, με το οποίο χρηματοδοτείται. Ωστόσο, το έργο που έχει γίνει συνώνυμο των καθυστερήσεων και των υποσχέσεων μένει να αποδείξει στην πράξη ότι αυτή τη φορά δεν πρόκειται για άλλη μια μακέτα με ημερομηνία λήξης.
Με φόντο τις συνεχείς εξαγγελίες και τις οδυνηρές στατιστικές των τροχαίων, το Μέγαρο Μαξίμου στήνει ακόμη μία φιέστα για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης. Σήμερα στις 10:30 το πρωί, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης θα μιλήσει στο Πολιτιστικό και Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου, στην εκδήλωση για την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο. Πρόκειται για ένα έργο που έχει ανακοινωθεί ξανά και ξανά, διαφημιστεί με ένταση, αλλά μέχρι σήμερα παραμένει στα χαρτιά, με την Κρήτη να μετρά κάθε χρόνο βαρύ απολογισμό από τροχαία δυστυχήματα.
Η σημερινή σύμβαση ανάμεσα στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και την εταιρεία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ανοίγει τον δρόμο για την έναρξη κατασκευής του μεγαλύτερου οδικού έργου που πρόκειται να εκτελεστεί στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια, και ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη. Ο συνολικός προϋπολογισμός του αγγίζει τα 2 δισ. ευρώ, ενώ το έργο περιλαμβάνει 187 χιλιόμετρα αυτοκινητόδρομου, εκ των οποίων τα 30 χιλιόμετρα αφορούν το προαιρετικό τμήμα Κίσσαμος – Χανιά.
Ο νέος δρόμος θα έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα —από 12,5 μέτρα σήμερα— με δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης. Στο τεχνικό σκέλος, προβλέπεται η κατασκευή 26 σηράγγων μονού κλάδου συνολικού μήκους περίπου 34 χλμ., 10,8 χλμ. νέων γεφυρών (εκ των οποίων οι 23 θα ξεπερνούν τα 100 μέτρα μήκος), 150 χλμ. παράπλευρου και κάθετου οδικού δικτύου, καθώς και 20 νέων ανισόπεδων κόμβων. Επιπλέον, θα αναβαθμιστούν 18 υφιστάμενοι κόμβοι στις παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου.
Η κυβέρνηση στοχεύει μέχρι το καλοκαίρι του 2026 να έχει ολοκληρωθεί σημαντικό τμήμα του έργου, ώστε να μη χαθούν τα 200 εκατομμύρια ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, με το οποίο συγχρηματοδοτείται. Το κρίσιμο ερώτημα παραμένει αν αυτή τη φορά το φιλόδοξο έργο θα περάσει από τις εξαγγελίες στην πράξη ή αν θα προστεθεί ακόμη μία σελίδα στο μακρύ αρχείο των χαμένων υποσχέσεων.