«Αισθάνομαι πίκρα… Μας γύρισε την πλάτη το κράτος», λέει η 37χρονη Ν.Λ. από τη Γέφυρα Θεσσαλονίκης, περιγράφοντας την απελπισία και την απογοήτευσή της για την απώλεια του επιδόματος γέννας ύψους 2.700 ευρώ που δικαιούνταν, εξαιτίας ενός γραφειοκρατικού λάθους. Η γυναίκα έφερε στον κόσμο το παιδί της με καισαρική στο νοσοκομείο «Ιπποκράτειο» της Θεσσαλονίκης την 1η Ιουνίου 2024. Τρεις ημέρες μετά, όπως προβλέπεται από τη διαδικασία, υπάλληλος του νοσοκομείου προχώρησε στη συμπλήρωση και καταχώρηση της αίτησης για το επίδομα, η οποία μάλιστα έλαβε αριθμό πρωτοκόλλου, δείγμα ότι η διαδικασία είχε κινηθεί κανονικά. Ωστόσο, την ίδια ημέρα, η μητέρα έλαβε μήνυμα στο κινητό και email που την ενημέρωναν πως η αίτηση δεν είχε υποβληθεί οριστικά και θα έπρεπε να επανυποβληθεί εντός τριών μηνών. Παρά τις επανειλημμένες προσπάθειές της να βρει άκρη, κανένας φορέας δεν ανέλαβε την ευθύνη. Το αποτέλεσμα ήταν να χαθεί η προθεσμία και μαζί και το επίδομα. Η Ν.Λ. καταγγέλλει πως κανείς δεν τη βοήθησε ούτε την καθοδήγησε σωστά, ενώ όπως τονίζει, ένα τεχνικό σφάλμα σε μια αυτοματοποιημένη διαδικασία κόστισε ένα σημαντικό ποσό σε μια οικογένεια που το είχε ανάγκη.
Χωρίς καμία οικονομική ενίσχυση από το κράτος έμεινε η 37χρονη Ν.Λ. από τη Γέφυρα Θεσσαλονίκης, εξαιτίας ενός διοικητικού λάθους και της έλλειψης υποστήριξης μέσα σε μια από τις πιο ευάλωτες περιόδους της ζωής της. Η γυναίκα γέννησε με καισαρική στο νοσοκομείο «Ιπποκράτειο» την 1η Ιουνίου 2024 και, σύμφωνα με τη διαδικασία, υπάλληλος του νοσοκομείου προχώρησε στην υποβολή της αίτησης για το επίδομα γέννας, η οποία έλαβε αριθμό πρωτοκόλλου. Την ίδια ημέρα όμως, της στάλθηκε SMS και email που την ενημέρωναν ότι η αίτηση δεν είχε ολοκληρωθεί οριστικά και έπρεπε να επανυποβληθεί εντός τριμήνου.
Βρισκόμενη σε κατάσταση σωματικής και ψυχικής εξάντλησης, με σοβαρή επιβάρυνση στην υγεία της και χωρίς συγγενική παρουσία ή καθοδήγηση εντός του νοσοκομείου, η Ν.Λ. δεν κατάλαβε τη σοβαρότητα του μηνύματος. Υπέθεσε ότι επρόκειτο για μια τυπική εκκρεμότητα που θα τακτοποιούνταν αυτόματα. Όταν στις αρχές Σεπτεμβρίου, προσπάθησε να υποβάλει ξανά την αίτηση, ήταν ήδη αργά – απορρίφθηκε ως εκπρόθεσμη. Ακολούθησε προσφυγή στον ΟΠΕΚΑ, η οποία επίσης απορρίφθηκε.
Η τραγική ειρωνεία είναι ότι, όπως διαπιστώθηκε εκ των υστέρων, ο λόγος της απόρριψης ήταν ένα απλό αλλά καθοριστικό ανθρώπινο λάθος: ο υπάλληλος που υπέβαλε την αρχική αίτηση καταχώρησε λανθασμένα τον τραπεζικό λογαριασμό – IBAN του συζύγου αντί της μητέρας. Το τεχνικό αυτό σφάλμα ήταν αρκετό για να ακυρώσει όλη τη διαδικασία και να στερήσει από την οικογένεια ένα επίδομα 2.700 ευρώ, το οποίο δικαιούταν κανονικά. «Μας γύρισε την πλάτη το κράτος», λέει με πίκρα η Ν.Λ., ζητώντας απλώς να αναγνωριστεί το λάθος και να αποδοθεί δικαιοσύνη.
Ο πυρήνας του προβλήματος ήταν ένα σφάλμα καταχώρισης: ο υπάλληλος που υπέβαλε την αρχική αίτηση είχε δηλώσει λάθος IBAN – του συζύγου αντί της μητέρας – ακυρώνοντας ουσιαστικά όλη τη διαδικασία. Παρά το γεγονός ότι η αίτηση είχε αριθμό πρωτοκόλλου, το σύστημα δεν τη θεώρησε έγκυρη. Μπροστά στην αδικία, το ζευγάρι στράφηκε στη δικηγόρο Χριστίνα Σωτηράκογλου, η οποία όχι μόνο ανέλαβε νομικές ενέργειες, αλλά και απηύθυνε επίσημη επιστολή προς την υπουργό Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Δόμνα Μιχαηλίδου, ζητώντας εξηγήσεις για τον αποκλεισμό τους από την παροχή.
«Είναι δυνατόν να υποβάλλεται αίτηση με αριθμό πρωτοκόλλου και να απορρίπτεται; Μόνη προϋπόθεση θα έπρεπε να είναι η γέννηση του παιδιού. Η κοινωνική πολιτική δεν μπορεί να στηρίζεται σε διαδικαστικά εμπόδια», δήλωσε η κα. Σωτηράκογλου, θέτοντας ευθέως το ερώτημα για τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το σύστημα κοινωνικής πρόνοιας.
Η οικογένεια, πλέον με δύο μικρά παιδιά και έναν μόνο εργαζόμενο γονέα, δηλώνει βαθιά απογοητευμένη. «Αισθανόμαστε προδομένοι. Ονειρευτήκαμε μια οικογένεια, κάναμε παιδιά, αλλά αντί για στήριξη, το κράτος μας γύρισε την πλάτη. Μας λένε, ουσιαστικά, να μην κάνουμε παιδιά», τονίζει η μητέρα, αποτυπώνοντας με σκληρό ρεαλισμό το κενό που αφήνει η κρατική αδιαφορία στη ζωή των πολιτών.